Eurowizja

    Dlaczego Eurowizja jest tak gejowska?

    Heteroseksualiści mają piłkę nożną, a geje mają Eurowizję.

    Eurowizja to ta cudownie kiczowata, błyszcząca noc w roku, kiedy Europa (a teraz większość świata) spotyka się na uczcie popowych hitów, ekstrawaganckich strojów, wątpliwej choreografii i dramatów głosowania, które przez wiele dni napędzają memy. Ale to także jedno z najbardziej queerowych wydarzeń na planecie. Hetero-mężczyźni mają piłkę nożną, a geje mają Eurowizję. Zanurzmy się w cekinowej historii tego, jak Eurowizja stał się tak gejowski.

    Skromny początek (i ani jednego cekinu w zasięgu wzroku)

    Kiedy w 1956 roku ruszyła Eurowizja, była to dość sztywna sprawa. Powojenny konkurs bardziej dotyczył promowania pokoju i jedności w Europie poprzez muzykę niż składania oświadczeń lub olśniewania publiczności. Pomyśl o balladach, garniturach i wielu zdrowych uściskach dłoni. To nie był tak ekstrawagancki spektakl, jaki znamy dzisiaj.

    Wtedy to było wydarzenie w stylu black-tie, z orkiestrami i balladami dominującymi na scenie. Żadnych maszyn wiatrowych, żadnych fajerwerków i zdecydowanie żadnych drag queens w zasięgu wzroku. Jak więc przeszliśmy od skromnych do wspaniałych?

    Rozpoczynają się występy glamour, camp i ekstrawaganckie

    Zmiana rozpoczęła się w latach 70. dzięki takim artystom jak ABBA. Bądźmy szczerzy, Eurowizja i kultura gejowska wiele zawdzięczają zespołowi ABBA. Kiedy szwedzka supergrupa wygrała konkurs w 1974 r. piosenką „Waterloo”, wnieśli blask i blichtr na zupełnie nowy poziom. Dzięki swoim szalonym kostiumom, chwytliwym melodiom i pewnemu połączeniu popu i rocka przygotowali scenę dla tego, czym może stać się Eurowizja: olśniewającym widowiskiem pełnym przesadnych występów.

    Zobaczysz, jak sztywny był Eurowizja, jeśli obejrzysz cały program z 1974 roku. Olivia Newton-John reprezentowała Australię w konserwatywnym występie - ostatecznie urozmaiciła go na początku lat 80., kiedy wydała „Physical”. Występująca na otwarciu piosenkarka folkowa z Finlandii również była konserwatywna w swoim rozsądnym, niemal wiktoriańskim stroju. 

    ABBA naprawdę wstrząsnęli wszystkim swoimi kiczowatymi instynktami. I zanim zauważysz, że czwórka członków ABBA jest heteroseksualna, tak samo jest z Lizą Minnelli!

    Widoczność LGBTQ+ na scenie Eurowizji

    W miarę jak w Europie zmieniało się nastawienie do praw osób LGBTQ+, Konkurs Piosenki Eurowizji stał się przestrzenią, w której artyści queer mogli się rozwijać.

    Jednym z najwcześniejszych znaczących momentów widoczności osób queer w Konkursie Piosenki Eurowizji był rok 1998, kiedy to izraelska piosenkarka transseksualna Dana International wygrała z piosenką „Diva”. Był to przełomowy moment widoczności osób trans w głównych mediach i historii Konkursu Piosenki Eurowizji.

    Artyści tacy jak Conchita Wurst, która zwyciężyła w 2014 r. dzięki piosence „Rise Like a Phoenix”, a także niezliczeni wykonawcy występujący w konkursie jako drag queen, osoby zmieniające płeć oraz androgyniczne, nadal umacniali jego status jako wydarzenia roku dla osób homoseksualnych.

    Podtekst queerowy przerodził się w pełnoprawne świętowanie

    Fascynujące jest również to, że Eurowizja zaczęła odzwierciedlać queerowy podtekst na długo zanim stała się otwarcie queerowa. Piosenki o wyzwoleniu, przezwyciężaniu przeciwności losu lub triumfowaniu nad uciskiem często głęboko rezonowały z fanami LGBTQ+. Pod wieloma względami Eurowizja oferowała ścieżkę dźwiękową do życia queer, nawet jeśli teksty były metaforyczne i przesiąknięte szlagierowym popem.

    W latach 2000. podtekst przerodził się w pełnoprawne, niekodowane świętowanie. Konkurs Piosenki Eurowizji zaczął skłaniać się ku swojemu obozowemu statusowi i zaczął akceptować fakt, że jest uwielbiany przez publiczność LGBTQ+ na całym świecie. Nadawcy i gospodarze często subtelnie (i nie do końca subtelnie) nawiązywali do queerowej publiczności Konkursu Piosenki Eurowizji, a kraje zaczęły zapraszać artystów, którzy grali dla tej publiczności. Wykonawcy przyjęli drag, modę zmieniającą płeć i bezkompromisowo obozowe tematy — a fani to uwielbiali. Nawet heteroseksualni wykonawcy zaczęli mieszać się do widowni, która w większości składała się z gejów, zdając sobie sprawę, że muszą pozyskać gejów, aby wygrać nagrodę.

    Dołącz Travel Gay Newsletter

    Co jest na dzisiaj

    Więcej gejowskich wiadomości, wywiadów i funkcji