
Od Brokeback do Orville Peck: Ewolucja wizerunku gejowskiego kowboja
Saddle up and ride a cowboy
Obraz amerykańskiego kowboja od dawna jest kamieniem węgielnym męskiej tożsamości – szorstkiego, stoickiego i niezaprzeczalnie heteroseksualnego. Bojowo heteroseksualne archetypy ucieleśnione przez Johna Wayne’a i Clinta Eastwooda to mokry sen amerykańskiego konserwatysty: mężczyzna o staromodnych wartościach, który nie boi się wziąć prawa w swoje ręce: „Proszę opuścić moją posesję, panowie!".
To była tylko kwestia czasu, aż ten hipermęski wizerunek zostanie przejęty przez gejów. W tym artykule prześledzimy początki estetyki gejowskiego kowboja, od dzikiej granicy do Flaming Saddles Saloon.
Ukryte historie: gejowscy kowboje przed Brokeback
Na długo zanim Jack Twist i Ennis Del Mar zawładnęli wyobraźnią opinii publicznej, gejowscy kowboje byli rzeczywistością amerykańskiego Zachodu, choć ich historie pozostały w dużej mierze nieopowiedziane. Badania historyczne sugerują, że XIX-wieczna granica oferowała wyjątkowe możliwości dla związków osób tej samej płci z dala od społecznych ograniczeń ugruntowanego społeczeństwa. Przeważnie męskie środowisko wypasu bydła i rancz tworzyło przestrzenie, w których mogły tworzyć się intymne więzi, nawet jeśli nie były one otwarcie przyznawane.
W swojej przełomowej książce „The Gay Cowboys” historyk Jim Wilke udokumentował liczne relacje o związkach homoseksualnych wśród kowbojów, a dowody wskazują, że choć nie były one otwarcie omawiane, takie związki były często milcząco akceptowane w społeczności kowbojów. Jednak historie te pozostały w większości nieobecne w kulturze popularnej, a filmy i literatura zachodnia wzmacniały kowboja jako ostateczny symbol heteroseksualnej męskości. Na pograniczu z pewnością zrobiło się samotnie, a męskie więzi były jednym ze sposobów na utrzymanie ciepła.
Dorzecze Brokeback Mountain
Wszystko zmieniło się w 2005 roku wraz z premierą „Brokeback Mountain” Anga Lee. Film oparty na opowiadaniu Annie Proulx, w którym wystąpili Jake Gyllenhaal i Heath Ledger jako kowboje, którzy rozwijają skomplikowaną relację romantyczną trwającą dziesięciolecia. Wpływ filmu był sejsmiczny – zarobił 178 milionów dolarów na całym świecie, otrzymał uznanie krytyków, w tym osiem nominacji do Oscara (z czego trzy wygrał), i wywołał niespotykaną dotąd dyskusję w głównym nurcie na temat homoseksualizmu w tradycyjnie hipermęskich przestrzeniach.
„Brokeback Mountain” osiągnął coś niezwykłego: wprowadził gejowskiego kowboja do głównego nurtu kulturowego, zachowując jednocześnie autentyczną determinację i złożoność życia na Zachodzie. Co ważne, film nie zmiękczył rzeczywistości bycia gejem na prowincji w Ameryce w tamtej epoce. Tragiczne elementy historii odzwierciedlały bardzo realne niebezpieczeństwa i koszty społeczne, z którymi mierzyły się osoby LGBTQ+ – a w wielu miejscach nadal się mierzą.
Torturowana relacja Ennisa Del Mara z jego seksualnością znalazła oddźwięk u wielu widzów, ponieważ uchwyciła prawdę o wiejskim doświadczeniu queer, która rzadko była uznawana w kulturze głównego nurtu. Film zmusił widzów do zmierzenia się z ludzkim kosztem homofobii, jednocześnie humanizując miłość gejowską w otoczeniu wcześniej zarezerwowanym dla narracji heteroseksualnych.
Muzyka Country otwiera swoje drzwi
Wraz z rozprzestrzenianiem się kulturowego wpływu „Brokeback Mountain” na zewnątrz, rozpoczęła się kolejna znacząca zmiana w muzyce country, gatunku historycznie kojarzonym z konserwatywnymi wartościami. W 2023 r. przełom w mainstreamie Orville'a Pecka, otwarcie homoseksualnego piosenkarza country w masce, zasygnalizował zmianę nastawienia w branży. Dzięki swojej charakterystycznej masce z frędzlami, wokalom przypominającym Elvisa i bezkompromisowo queerowej perspektywie Peck stworzył przestrzeń dla ekspresji LGBTQ+ w tradycyjnych brzmieniach country. To tak, jakby świat Johna Watersa zderzył się ze światem Waylona Jenningsa.
Jeszcze bardziej znaczący był fakt, że artysta country, zdobywca nagrody Grammy, Lil Nas X przełamał bariery swoim bijącym rekordy hitem „Old Town Road” w 2019 r., po którym nastąpiły prowokacyjne klipy i występy, które wyraźnie celebrowały jego homoseksualną tożsamość, jednocześnie przyjmując zachodnią estetykę. Łącząc elementy muzyki country z hip-hopem i z dumą wyrażając swoją seksualność, Lil Nas X zakwestionował tradycyjne granice gatunku i wprowadził queerowe obrazy kowbojów do bezprecedensowej widoczności w głównym nurcie.
Coraz bardziej inkluzywne stanowisko Country Music Association, obejmujące występy artystów LGBTQ+ na ważnych wydarzeniach, dodatkowo odzwierciedla tę ewolucję. Artyści tacy jak TJ Osborne z Brothers Osborne, który dokonał coming outu jako gej w 2021 r., znaleźli coraz większą akceptację w społeczności muzyki country, co sugeruje, że branża stopniowo staje się bardziej otwarta na artystów, którzy stoją poza tradycyjnym heteroseksualnym paradygmatem. W pewnym sensie wydobycie ukrytej queerowości z estetyki kowboja było dawno spóźnione. Co może być bardziej gejowskie niż mężczyzna w skórzanych chapsach?
Kultura rodeo gejowskiego
Podczas gdy kultura popularna nadrabiała zaległości, Międzynarodowe Stowarzyszenie Gejowskiego Rodeo (IGRA) od momentu swojego powstania w 1985 r. pielęgnowało społeczność sportową LGBTQ+ z Zachodu. IGRA organizuje wydarzenia w całych Stanach Zjednoczonych, tworząc przestrzenie, w których kowboje i kowbojki LGBTQ+ mogą rywalizować w tradycyjnych zawodach rodeo, będąc w pełni sobą.
Rodeo obejmują klasyczne wydarzenia, takie jak jazda na byku i wyścigi beczkowe, a także wyjątkowe tradycje, takie jak „goat dressing” (wyścig zakładania bielizny kozie), które wnoszą wyraźnie gejowską wrażliwość do sportów zachodnich. Co ważniejsze, zapewniają wspierającą społeczność dla wiejskich osób LGBTQ+, które w przeciwnym razie mogłyby czuć się odizolowane w tradycyjnych obwodach rodeo.
Estetyka kowbojska w barach gejowskich
Gejowskie bary organizujące wieczory „country western” rozprzestrzeniły się w dużych miastach, a miejsca takie jak Round-Up Saloon w Dallas i Oil Can Harry's (przed zamknięciem w 2021 r.) w Los Angeles stały się instytucjami, w których goście zakładają kowbojskie kapelusze, buty i dżinsy, aby tańczyć w linii i towarzysko spędzać czas. Najbardziej widoczne jest to, Saloon Płonących Siodeł przenosi wizerunek surowego kowboja do tajemniczych zakątków Manhattanu: to jeden z naszych ulubionych barów gejowskich w Nowym Jorku.
Wysoka moda również przyjęła tę ewolucję, a projektanci tacy jak Dsquared2, Versace i Gucci włączają elementy zachodnie do kolekcji często promowanych za pomocą obrazów o charakterze homoerotycznym. Temat przewodni Met Gali „American Independence” w 2021 r. obejmował liczne gwiazdy w odmienionych strojach kowbojskich, sygnalizując, że główny nurt mody przyjął tę estetykę.
Cyfrowe granice: widoczność w mediach społecznościowych
Media społecznościowe odegrały kluczową rolę w normalizacji wizerunku gejowskich kowbojów, a platformy takie jak Instagram i TikTok zapewniają bezprecedensową widoczność wiejskim osobom LGBTQ+ żyjącym autentycznym życiem. Hasztagi takie jak #gaycowboy i #queercountry łączą tysiące postów pokazujących różnorodne wyrazy wiejskiej tożsamości gejowskiej, od pracujących pracowników rancza po miejskich entuzjastów cosplayujących zachodnią estetykę.
Długa droga gruntowa przed nami
Pomimo znacznego postępu, osoby LGBTQ+ w wiejskich społecznościach zachodnich nadal mają problemy. Wiele osób nadal doświadcza dyskryminacji, ograniczonych zasobów i izolacji. Organizacje takie jak IGRA i Rural Pride zapewniają niezbędne sieci wsparcia, ale doświadczenia życiowe gejowskich kowbojów często różnią się drastycznie w zależności od lokalizacji i postaw społeczności. Łatwo jest romantyzować bardziej surowy styl życia na Głębokim Południu, jeśli masz pracę w dziale HR w Nowym Jorku.
Jednak ewolucja kulturowa trwa. Wydarzenia takie jak „Rendezvous” w Wyoming, spotkanie w pobliżu fikcyjnej lokalizacji Brokeback Mountain, gromadzą miłośników aktywności na świeżym powietrzu LGBTQ+, aby świętować zarówno piękno natury, jak i społeczność queer w wiejskich warunkach. Projekt filmowca Luke’a Gilforda „National Anthem”, dokumentujący kulturę rodeo queer, przybliża te historie szerszej publiczności za pomocą fotografii i filmu.
Podsumowując, jeśli my, mieszkańcy miast, będziemy szczerzy: czy jest coś bardziej gorącego niż DL, wiejski kowboj wślizgujący się do twojego… powiedzmy DM!